torstai 31. maaliskuuta 2016

Motivaatio

"Motivaation perustana ovat motiivit. Motiiveilla tarkoitetaan tarpeita, haluja, viettejä tai palkkioita ja rangaistuksia." (http://www.terveysverkko.fi/tietopankki/tyoikaisille/motivaatio) Näin kuvaa eräs lähde motivaatiota. Jokaiselta meiltä taitaa löytyä motiiveja, miksi teemme tiettyjä asioita. Mitkä asiat motivoivat minua harjoittelemaan myös niinä huonompina hetkinä? Entäs oletko miettinyt, mikä saa sinut tekemään tiettyjä asioita? 

Sulaa ja paikoin hiekatonta baanaa. 
Tänään ohjelmassa oli juoksutreenit epämotivoivaan aikaan, nimittäin kello 20.30 alkaen. Siitä johtuen unikaan ei siis vielä aio tulla, vaikka aamulla odottaakin taas aikainen herätys. Istuin varttia vaille kahdeksan ja tuumasin, että en muuten varmana lähde treeneihin, ei hitto kiinnosta. Motivaationi oli lähtenyt karkuteille ja jouduinkin sitä hetken metsästämään. Laitoin soimaan motivaatiobiisini (mm. Kipinän hetki) ja kuuntelin niitä. Vähitellen onnistuin löytämään motivaationi, joka majaili sängyn alla, mutta lähti kiltisti lopulta viis yli kasi mun matkaan. 

Muistoja viime kesältä.
Musiikki on siis yksi motivaattori mulla. Yksi motivaattori on lähestyvä kesä. Päivä pitenee, valoisa aika lisääntyy ja kelit lämpenee. Pian saa vaihtaa trainerin renkaan (jota en oo kyllä hetkeen kuluttanut, kun oon polkenut toisilla pyörillä pihalla) tavalliseen ja lähteä kiitämään kohti uusia seikkailuja. Odotan innolla, että pääsen pyöräilemään kovaa maantien vartta, nauttimaan auringnpaisteesta (todistettavasti sitäkin viime kesänä oli!) ja nauttimaan parhaasta treeniseurasta eli miehestäni. 

Talvisessa asussa oleva polkuni lenkkimaastoihin.
Uudet, vaihtelevat maastot. Ne motivoi mua hurjasti. Haluan päästä kovempaa mäet ylös. Haluan, ettei tarvi nousta polkemaan putkelta. Haluan jaksaa juosta kovaa maastossa. Haluan jaksaa juosta kovaa asfaltilla. Haluan nauttia rauhallisestikin maastoista. Haluan päästä koluamaan polkuja niin juosten kuin pyörällä. Tule jo kesä! 

Malja viime kesältä.
Blogit. Jos oikein tympäsee, niin luen blogeja. Pian tulee sellanen tunne, että jos minäkin kävisin edes ihan vähän lenkillä. Toinen mikä motivoi, on ruoka. Mä rakastan syömistä, mutta liikasyöminen tuo liikakiloja. Jos en liikkuis paljon, kertyis nuo kilot kyllä aika kiitettävää tahtia vararenkaaksi. 

Ykkönen Virpiniemi-triathlonissa!
Mutta eniten mua motivoi kuitenkin tulevat kisat. Muistoissa on tuo Virpiniemen voittoon päättynyt kisa, josta tää kipinä roihahti oikeasti liekkeihin. Mä haluan pärjätä, mulla on hulluja haaveita. Nämä haaveet ohjaa mun tekemisiäni tällä hetkellä vahvasti. Heikkoina hetkinä mietin, että tästäkin harjoituksesta on hyötyä vaikkapa siellä Joroisilla. Hyvinä hetkinä kuvittelen itseni kisoihin ja voittamaan, sillä uskon mielikuvaharjoittelun voimaan. Synnytän itselleni mielleyhtymiäni harjoituksista ja niiden onnistumisista, jotta voin palauttaa niitä mieleen heikkoina hetkinä kisassa. Mulla on selkeä tavoite ensi kesälle ja kovaa kyytiä kohti tätä tavoitetta mennään. Ainakin juoksutreenien vauhti viittaisi siihen, että viimeisen kuukauden aikana on harpattu eteenpäin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti