sunnuntai 14. heinäkuuta 2019

Vedenjakaja reitistö

Mielessämme on jo pidempään ollut, että pitäisi lähteä ajamaan Pieksämäen Vedenjakaja reitistölle maastopyörillä. Viime kesänä ohjelmassa oli liikaa kisoja, joten se lähteminen vain jäi. Nyt meillä oli vapaa viikonloppu, joten suuntasimme lauantaina iltapäivällä auton nokan kohti Pieksämäkeä. Reittikartalta oli vähän katseltu sopivaa leiripaikkaa, mutta lopullinen paikka päätettiin vasta paikan päällä. Pystytimme telttamme Kukkarojärven lossin ja itärannan laavun puoliväliin.

Vaihdoimme ajokamppeet päällemme ja suuntasimme lossilla Kukkarojärven yli kohti Jänisvuoren ja Tahinlammen kierrosta. Maisemat olivat hienot, polku mainiota ja kelikin hölli. Tahinlammen kierrosta ei voi suositella kaikille, sillä reitti sisälsi paljon pitkospuita, jotka olivat suhteellisen kapeita ja korkeita. Toisaalta, nämä molemmat kierrokset olivatkin merkattu jalankulkuun sopiviksi, ei mtb-reitiksi, joten mitäpä läksimme sinne. Takaisin tullessamme poikkesimme merkityltä reitiltä mukavan näköiselle polulle. Yht'äkkiä polku päättyikin, mutta pienen metsätaluttelukierroksen jälkeen löysimme takaisin polun jatkolle tiheän metsän toisella puolella. Matkalla oli muuten maukkaita mustikoita. Päätimme lossiylityksen jälkeen käydä ajamassa vielä Kukkarojärven kierroksen ennen iltapalaa.

Yöllä nukutti kyllä hyvin, eikä kylmyyskään vaivannut. On se kesäyö vaan erilainen näillä korkeuksilla kuin Lapissa. Herätessämme kello oli jo melkein kymmenen, mutta mihinkäs meillä kiire olisi ollut. Teimme (lue:minä katsoin) aamupalalounaan ja nautimme sen kiireettä suunnitellen päivän ajoja sekä kesälomareissuamme, joka odottaa elokuulla. Puolen päivän kieppeillä pakkasimme leirin ja vaihdoimme ajokamppeet päällemme.

Ensimmäisenä suuntasimme MTB Tuopun reitille. Reitille kulki siirtymäreitti metsäautotietä pitkin. Tämän jälkeen päästiin nauttimaan mainioista poluista Tuopun kierroksella. Näin jyväskyläläismaastoissa ajaneena polut tuntuivat paikoin helpoille ja ennen kaikkea mukavan ajettaville. Jatkoimme kierroksen jälkeen matkaamme kohti Kypäräkankaan kierrosta. Tämä reitti oli ehkä vähän vähemmän ajettu, ainakin paikoin polku oli heinän peitossa. Mutta olipa vaan kiva kierros tämäkin. Parissa kohdassa olimme vähän epävarmoja reitistä, joten tarkastelimme karttaa puhelimella. Ajelimme kohti Nikkarilaa ajatuksena pitää evästauko sekä siirtyä 23 tien toiselle puolelle Partaharjun ja Ukonkankaan reiteille.

Evästyksen jälkeen jaksoi taas jatkaa matkaa. Siirryimme toiselle puolelle ja kohti Ukonkankaan reittiä. Tämäkin oli oikein mukava kierros helpohkoa polkua pitkin. Välillä ajoimme vauhdikkaammin, välillä nautiskelimme. Viimeiseksi kierrokseksi meille jäi Partaharjun mtb reitti. Tällä reitillä oli jo paikoin teknisempää ja jalat olivat aika väsyneet. Lisäksi yksi kyltti oli väärään suuntaan ja ajoimme menemään kuvitellen tulevamme Nikkarilaan. Lopulta olimmekin kiertäneet kierroksen ympäri ja olimme uudelleen saman kyltin äärellä. Siinä kohdin tajusimme, että sen olisi pitänyt osoittaa sinne, mistä alun alkaen olimme tulleet. Tällä reitillä satoi paikoin enemmänkin, joten oli sopiva hetki suunnata autolle.

Retki Pieksämäelle oli oikein onnistunut! Voimme lämpimästi suositella Vedenjakajan reitistöä niin maastopyöräilijöille, retkeilijöille kuin polkujuoksijoille. Reitistöltä löytyy vaihtoehtoja eri tasoisille kulkijoille, sillä sen varressa on monia parkkipaikkoja, joilta voi lähteä retkeilemään. Nikkarilan puolella meidän reitillemme osui useita taukopaikkoja laavuineen ja huusseineen. Partaharjun puolella niitä ei ollut niin tiuhaan, mutta emme toki menneet samaa uraa kuin kävelijät menevät. Puita näytti olevan varastoissa jonkin verran, mutta ei varmaan ole pahitteeksi, jos autossa on omia. Maastopyöräreitit olivat vaihtelevan tasoisia, mutta mielestäni pääosin reitit olivat helppokulkuisia ja vastasivat reittikuvauksia. Teknisempääkin pätkää sekä korkeuseroja toki matkan varrelle mahtui jonkin verran. Nyt mielessä pyöriikin, että minne sitä suuntaisi seuraavaksi retkelle?