perjantai 5. elokuuta 2016

Kesälomaviikko triathlonistin tapaan

Onnellinen kalanainen :)
Palautuminen Joroisilta on ollut hyvää. Ensimmäisen viikon todella kevyesti, jaloissa ja päässä tuntui, että kovempaa ei edes kärsi mennä. Juoksemisesta jouduin pitämään totaalilevon reilun viikon ajan, sillä vasemman jalkapöytäni ulko-osa oli ottanut itseensä kisassa. Alkuun pelkkä kävely tuotti tuskaa, mutta levolla ja buranakuurilla kipu lähti viikossa muille maille. Ekan viikon perjantaina olikin aika suunnata lyhyelle, mutta tehokkaalle kesälomalleni. 9.5h, 840km autolla ajoa ja olimme saapuneet mun suosikkimaille Lappiin mökille. Ajopäivä oli raskas, mutta perillä olevat maisemat ja rauha kyllä korvasivat sen.
Väsyneen onnellinen matkustaja auringonnousussa.
Totuttuun tapaan mukana oli pyörä-, juoksu- ja uintikamppeet. Lauantaina suuntasinkin pyörällä kylälle päin ja kauppaan mieheni tullessa autolla perästä. Keli oli helteinen, oli raskasta polkea, varsinkin takaisin mökille, sillä sinne päin on enemmän nousua. Pyöräily tuolla on aika mukavaa, vaikka tie onkin suhteellisen kapea ja kovasti liikennöity. Autoilijat osasivat kuitenkin hienosti huomioida liikenteessä olevan pyöräilijän ja väistivät kiitettävän hyvin kauempaa.

Hellepäivän pyörälenkki.
Maanantaina suuntasimme Kilpisjärvelle autolla (haaveissa olisi joskus polkea sinne ja takaisin) ja tukevan lounaan jälkeen suuntasimme Malla-laivalle. Laivakyyti vei meidät satmaan, josta pääsimme patikoimaan kolmen valtakunnan rajalle. Rajalta jatkoimme patikointia kansallispuiston läpi takaisin Kilpisjärvelle ja autolle. Matkaa kertyi noin 16.5km, eikä ollut mitään helpointa maastoa aina. Mutta kaunista ja mukavaa. Keskiviikkona kävimme mutkan mieheni enon mökillä tunturissa, matka taittui mönkkäreillä. Voi, että tämä likka oli taas innoissaan, mönkkäriajelu on mahtavaa, mutta niin raskasta samalla. Tunturissa kalastimme ja olimme piilossa ukkosmyrskyä. Tulimme vielä samana iltana kylille, ja voin kertoa, että jalat olivat ihan muussia perillä.

Mallan kansallispuistossa.

Mönkkäriajelulle.
Viikon aikana tein myös ensimmäiset juoksuni sitten Joroisten. Eka kerta tuntui kamalalta, vasempaan jalkapöytään otti vähän kipeää, joten menin aika kevyesti. Laskin aina sataan, jotta kivuntunne unohtuisi. Onneksi jalka ei ottanut itseensä, vaan pääsin sen jälkeen jatkamaan juoksutreenejäkin normaalisti. Teinkin myös ensimmäiset tonnin vedot tuolla reissulla ja kyllähän se edelleen kulki.

Pakollinen porokuva autosta.
Perjantaina ajeltiinkin kohti etelää eli Rolloon tapaamaan ystäviä kotimatkalla. Rolloon menimme Levin kautta, joten pääsin näkemään osan Levi-triathlonin pyöräreitistä, juoksumaisemista sekä uimajärvestä. Ei varmaan ole epäselvää, minne aion ensi vuonna osallistua, jos vain lomat sen sallivat! Oli sen verran makean näköstä mestaa. Rollossa saimme "nauttia" hikisen kuumasta hotelliyöstä, ei kivaa. Lauantai-iltana saavuimme takaisin Jyväskylään.